WELKOM!

Welkom op het blog van de Citroën AX 14 TRS met kenteken YY-86-SV. In dit blog vindt je de levensloop van deze Citroën AX vanaf het moment dat deze in ons bezit is gekomen. Om precies te zijn is dit sinds 29 november 2008. Voor overige data betreft deze Citroën AX is het misschien wel leuk om de Countdown Timer aan de rechterzijde eens te bekijken.
Heb je na het zien van deze website nog vragen over de auto of de website? Laat dan een reactie achter!

Geplaatst in Algemeen | 2 reacties

2 mei 2013 – Ohja, onderhoud!

Lange tijd erg weinig met/aan de AX gedaan en eigenlijk alleen maar zonder problemen gereden, tot afgelopen week…

De AX had het wat moeilijk met starten en hikte af en toe bij hogere toeren. Hierdoor werd ik ineens weer wakker geschud en kwam het woord “onderhoud” weer bovendrijven. Wassen en rijden is niet genoeg voor een auto…

Aangezien CitroMobile ook weer voor de deur staat was het via internet bestellen van de spullen even niet aan de orde gezien de tijd. Om die reden naar Rijsbergen Waddinxveen gereden voor bougies, oliefilter, rotor en verdeelkap.

Na het halen van de spullen gelijk begonnen met de AX op oprijbokken te plaatsen om daarna de aftapplug onder op het blok los te draaien om de olie eruit te laten lopen.Nadat het grootste deel van de olie eruit was een poging gedaan het oliefilter met de hand los te draaien maar dat was – te verwachten – te vergeefs. Ondanks het bestaan van speciaal gereedschap blijft het eigenlijk het leukst om het oude filter met hamer en schroevendraaier los te maken… geeft toch een soort van voldoening om te improviseren.

Het rubber op het nieuwe filter van wat olie voorzien en geplaatst om daarna te gaan graven naar de aftapplug in de oude olie met een hand vol zwarte olie tot gevolg. Na het graven de plug met een nieuwe afdichtring op zijn plek geplaatst en vastgedraaid (op moment uiteraard) om daarna de rotor en verdeelkap te vervangen. Dit laatste bleek niet geheel overbodig. De rotor was nog in redelijke staat maar de verdeelkap was wel nodig om te vervangen en waarschijnlijk de grootste veroorzaker van het ‘hikken’. Dat het motortje verder erg netjes loopt en ook heerlijk aanvoelt tijdens het rijden werd ruimschoots bevestigd na het uitdraaien van de bougies, beter kan het niet eigenlijk. En ondanks dat ik geen liefhebber ben van NGK bougies is de ‘NGK BCP6E S’ er kennelijk een om te onthouden mocht later blijken dat de huidige ‘Bosch FR7DC+’ bougies er slechter uitkomen.

Na het plaatsen van de bougies en alle andere onderdelen onder de motorkap (terug)geplaatst te hebben de AX van de bokken afgereden om het motorblok te gaan vullen met olie. Om de een of andere reden lukt het ons (mij) nooit – zo voelt het althans – om een auto in een keer lopend te krijgen helaas… echter is het altijd iets heel lulligs maar zoeken we het toch om de een of andere reden weer veels te ver. In eerste instantie zaten we (ik) de nieuwe rotor en verdeelkap de schuld te geven wegens een mogelijk te grote afstand tussen de twee. Echter bleek het na het demonteren van de verdeelkap wéér iets lulligs te zijn… om de een of andere reden moet de voeding van de bobine daadwerkelijk worden aangesloten en geeft dat het niet starten van de motor tot gevolg. Kabel aangesloten en weer een werkende motor. Morgen de AX in elk geval even wassen voor CitroMobile en misschien ook nog wel poetsen…

Geplaatst in Klussen | Een reactie plaatsen

28 juni 2012

Ooit (22 januari 2010) heb ik eens getypt “Op het gebied van radio is er eigenlijk nog weinig zeker te stellen.”. Vandaag bleek maar weer eens dat dat nog steeds het geval is want de Citroën st. Tropez heeft plaats moeten maken voor een “100 Watt Sound Machine” (aldus het klepje voor de cassette band). Deze “100 Watt Sound Machine” is verkocht onder de naam Philips DC697 en betreft een radio in een “slee”. Dit betekend dat je met een hendel de radio uit de auto kan nemen (dus niet het frontje maar de volledige radio).

Waarom een originele Citroën radio (inwendig een Grundig WKC 1100 VD) vervangen voor een Philips radio? Eigenlijk is dat een vraag die mijzelf ook nog stel maar toch zijn er drie antwoorden… Het geluid uit de Grundig is simpel gezegd bagger tegen het geluid uit de Philips welke met een equalizer te regelen is en het feit dat de Philips een “CD in”-poort heeft wat eigenlijk een gewone 3.5mm jackplug betreft waar een moderne MP3-speler of telefoon zo op aan te sluiten is. Daarnaast is er nog een “probleem” met de Grundig… Die was er in 1989 nog niet. Deze Philips ís van 1989 waar de Grundig van 1992/1993 moet zijn.

Helaas bleek voor de koop al dat de radio incompleet was en dat er aan de rechterzijde een kapje mistte (welke aan de linkerzijde in spiegelbeeld zit). Op internet dinsdag al gezocht maar helaas weinig succes tot ik gisteren ineens een radio vond uit dezelfde serie maar 1 slag goedkoper maar met beide kapjes nog aanwezig. Gelijk een bod gedaan, mail gestuurd en uiteindelijk tot een prijs overeengekomen waarmee ik die als donor kan gebruiken voor het kapje of (gewoon, omdat het kan) af en toe wisselen van radio.

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

5 mei 2012

Dé dag van deze AX (2 jaar te laat eigenlijk). Eindelijk is de AX getoond aan het “grote” publiek (beter bekend als “AXClub”).

2 Jaar geleden had deze AX al op CitroMobile moeten staan maar dat is er nu dus van gekomen en tijdens het uitstappen van een eerste voorbijganger (voor mij een onbekende) de eerste positieve opmerking mogen ontvangen, doet je dan toch goed op zo’n dag waar de AX toch wel een ondergeschoven kindje is tegenover de 2CV, DS, CX, enz..

Na het uitstappen snel de platen omgewisseld voor de “Franse” om daarna de deur te sluiten en bij mijn vader in de auto te stappen en 2 straatjes verderop te gaan staan. AXClub leden kunnen ook tellen en 1 en 1 is nog steeds 2.

Al vroeg in de ochtend kwam de eerste melding bij de clubstand dat er een beige AX zou staan uit Frankrijk en dat ze deze eerder al op leboncoin.fr hadden zien staan. Foto’s opzoeken en vergelijken… nee… kenteken bleek anders. Dit verhaal aanhorende hield ik uiteraard mijn mond en wachtte rustig af wat er gebeurde want de qr-code bleek nog niet gescanned te zijn.

In de middag met Bas (hij wist al wel van het hele verhaal) een rondje gelopen en op een afstandje twee clubleden staan observeren die wel de qr code stonden te scannen en ineens begon daar een muntje te vallen.

Later bij de stand weer een aantal leuke reacties mogen ontvangen nadat het zachtjes aan door begon te dringen wie nu eigenlijk die eigenaar was en dat die kentekens zo vals zijn als maar zijn kan.

Als ik de kans zou krijgen weer een auto op deze manier bekend te maken zou ik het zo weer doen! Verschrikkelijk veel lol om gehad met mensen die dachten wat mijn wagenpark was of mensen die dachten dat ze al heel lang niet meer op het AXClub forum hadden meegelezen maar niets bleek minder waar want in principe wist niemand ervan (op een enkeling na).

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

3 mei 2012

Nu CitroMobile wel erg dichtbij komt wordt het tijd de AX echt klaar te maken. Het meest belangrijke is de plek op de linker achterdeur. Deze was al vrij netjes maar door een “foutje” toch weer verknald helaas… Afgelopen week de plek al weer opnieuw in de primer gezet en vandaag verder afgewerkt en uiteindelijk in 3 lagen lak gespoten. Het resultaat mag er naar mijn idee voor een oprechte amateur best wezen.

Verder ook nog een pakketje vanuit Duitsland ontvangen met een nieuwe gaskleppositiesensor voor de Bosch monopoint gasklephuizen. Deze positiesensoren kunnen na verloop van tijd helaas overlijden, de koolstofbanen slijten van in wat resulteert in verkeerde waarden voor de ECU (computer). Bosch verkoopt deze helaas niet los omdat ze geijkt zijn met het gasklephuis en daardoor alleen als geheel te koop. Toch zijn er gelukkig 3e partijen opgestaan om ze toch ook los te produceren en verkopen.
Monteren wacht ik nog even mee omdat ik van de huidige weet dat deze goed werkt en omdat ik eerst opzoek moet naar een carterontluchtingsslang aangezien deze dusdanig uitgehard is dat deze (verder) scheurt als ik hem verwijder.
Na CitroMobile maar eens gaan testen met deze gaskleppositiesensor.

Nog even de tekst van het doosje van de gaskleppositiesensor:

Löwe Automobile
Drosselklappenpotentiometer
Throttle Body Position Sensor
Potentiometer Papillon
1 St./Pc
66022
entspr./accord 3437022

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

23 april 2012

De staat van onderhoud is bekend tot aan het moment van de vorige eigenaar… of eigenlijk is de gehele historie wel bekend want de vorige eigenaar heeft de auto gebruikt om mee te rijden en niet meer dan dat dus onderhoud zal er wel bij ingeschoten zijn.

Om die reden besloten de koelvloeistof te verversen. Ben dus bezig met het losnemen van de onderste slang en wat valt er in de opvangbak? Juist! kraakheldere vloeistof. Slang weer teruggedaan, systeem afgevuld en maar eens verversen bij een grote beurt want voor nu lijkt het nog niet nodig.

Omdat de radio het tijdens het rijden heel slecht doet (alleen het AM/FM deel, casetteband speelt perfect) besloten om de antenne maar eens te demonteren. Na het losnemen van de antenne kwam ik helaas een puntje roest tegen… Aangezien ik nog tijd genoeg had dit maar gelijk aangepakt.

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

21 april 2012

Vandaag wat geklust aan de AX, Michel heeft onder andere de gaskleppotentiometer gedemonteerd en schoongemaakt en ik ben bezig geweest metde inbouw van een “licht vergeten uit te doen” zoemer.

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

23 maart 2012

Nu de AX APK goedgekeurd is wordt ‘ie al goed gebruikt en nu het weer ook beter wordt kan er ook eindelijk verder gewerkt worden aan de carrosserie. De lak van deze AX is nog erg netjes maar over de gehele auto zitten er een behoorlijk aantal kleine lakbeschadigingen op en aan.
Nadat de in de primer gezette plek op de rechter achterdeur weer in kleur gespoten was heb ik de kleine lakbeschadigingen met een penseeltje bijgewerkt, als je ze nu nog weet te vinden dan sta je wel heel erg dichtbij want het ziet er weer netjes uit.
Tussendoor ook een eerste poging gedaan om het dashboard te lijmen (aan de bestuurderszijde ligt er een stuk uit). Het zit wel weer vast maar mooi is anders. Veel beter als dit gaat het ook niet worden of het moet professioneel aangepakt worden… maar laten we zoiets maar om het hoofdstuk “karakter” wegzetten.
Aan het einde van de middag met de AX GT samen even richting Nesselande geweest voor een paar foto’s.

Geplaatst in Fotoshoots/Zomaar foto's, Klussen | Een reactie plaatsen

20 maart 2012

Het is een spannende nacht geweest maar rond een uur of 15:00 uur vanmiddag bleek de oude keuringsdatum van 11-11-2008 verandert te zijn in 20-03-2013 wat dus inhoud dat de AX is goedgekeurd! De verzekering is ook al geregeld dus er kunnen nu eindelijk kilometers mee gemaakt worden.

Geplaatst in APK | Een reactie plaatsen

19 maart 2012

Nu de AX, naar ons idee, APK technisch op orde is hebben we de AX vandaag achtergelaten bij het keurstation.

Erg spannend nu om te wachten op wat de keurmeester allemaal gaat vinden… of… misschien wel helemaal niets en wordt de AX goedgekeurd. We zullen zien…

Wordt vervolgd…

Geplaatst in APK | Een reactie plaatsen

13 maart 2012

Een testje met een SD cassettebandje en de Citroën St. Tropez autoradio (Grundig WKC 1100 VD).

Geplaatst in Citroën St. Tropez | Een reactie plaatsen