2 mei 2013 – Ohja, onderhoud!

Lange tijd erg weinig met/aan de AX gedaan en eigenlijk alleen maar zonder problemen gereden, tot afgelopen week…

De AX had het wat moeilijk met starten en hikte af en toe bij hogere toeren. Hierdoor werd ik ineens weer wakker geschud en kwam het woord “onderhoud” weer bovendrijven. Wassen en rijden is niet genoeg voor een auto…

Aangezien CitroMobile ook weer voor de deur staat was het via internet bestellen van de spullen even niet aan de orde gezien de tijd. Om die reden naar Rijsbergen Waddinxveen gereden voor bougies, oliefilter, rotor en verdeelkap.

Na het halen van de spullen gelijk begonnen met de AX op oprijbokken te plaatsen om daarna de aftapplug onder op het blok los te draaien om de olie eruit te laten lopen.Nadat het grootste deel van de olie eruit was een poging gedaan het oliefilter met de hand los te draaien maar dat was – te verwachten – te vergeefs. Ondanks het bestaan van speciaal gereedschap blijft het eigenlijk het leukst om het oude filter met hamer en schroevendraaier los te maken… geeft toch een soort van voldoening om te improviseren.

Het rubber op het nieuwe filter van wat olie voorzien en geplaatst om daarna te gaan graven naar de aftapplug in de oude olie met een hand vol zwarte olie tot gevolg. Na het graven de plug met een nieuwe afdichtring op zijn plek geplaatst en vastgedraaid (op moment uiteraard) om daarna de rotor en verdeelkap te vervangen. Dit laatste bleek niet geheel overbodig. De rotor was nog in redelijke staat maar de verdeelkap was wel nodig om te vervangen en waarschijnlijk de grootste veroorzaker van het ‘hikken’. Dat het motortje verder erg netjes loopt en ook heerlijk aanvoelt tijdens het rijden werd ruimschoots bevestigd na het uitdraaien van de bougies, beter kan het niet eigenlijk. En ondanks dat ik geen liefhebber ben van NGK bougies is de ‘NGK BCP6E S’ er kennelijk een om te onthouden mocht later blijken dat de huidige ‘Bosch FR7DC+’ bougies er slechter uitkomen.

Na het plaatsen van de bougies en alle andere onderdelen onder de motorkap (terug)geplaatst te hebben de AX van de bokken afgereden om het motorblok te gaan vullen met olie. Om de een of andere reden lukt het ons (mij) nooit – zo voelt het althans – om een auto in een keer lopend te krijgen helaas… echter is het altijd iets heel lulligs maar zoeken we het toch om de een of andere reden weer veels te ver. In eerste instantie zaten we (ik) de nieuwe rotor en verdeelkap de schuld te geven wegens een mogelijk te grote afstand tussen de twee. Echter bleek het na het demonteren van de verdeelkap wéér iets lulligs te zijn… om de een of andere reden moet de voeding van de bobine daadwerkelijk worden aangesloten en geeft dat het niet starten van de motor tot gevolg. Kabel aangesloten en weer een werkende motor. Morgen de AX in elk geval even wassen voor CitroMobile en misschien ook nog wel poetsen…

Dit bericht is geplaatst in Klussen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

66 − 63 =