29 december 2009

Door het schoonmaak geweld van gisteren en het doorlopen van de de AX zijn er wat dingen aan het licht gekomen welke makkelijk te verhelpen zijn en welke minder makkelijk.

Zo hing er onder het dashboard een relais uit, van Hella (welke dus absoluut niet in een AX thuishoort). Al snel werd duidelijk dat dit het relais van de alarmlichten/knipperlichten was. Gisteren trok ik het relais er al even uit en het bleek dat het relais niet geheel compleet was en er van de behuizing wat miste. Na een originele uit de voorraad gehaald te hebben en deze erin gezet te hebben was ook goed te horen dat het Hella relais veels te stil was (naast optische controle in de tellerbak is het ook prettig het relais te horen). Hierop de tellerbak eruit gehaald en het relais netjes op zijn plek gehangen.

Wat ik al wel verwacht had hing het metale stripje wat aan het originele relais hoort te zitten nog netjes op zijn plaats… althans dit dacht ik, het bleek van een ander relais te zijn en wel het relais wat er naast lag. Ook weer een die helemaal niet in deze AX thuishoort. Dit relais bleek van de achterruitenwisser te zijn. Door het testen van de wisser kwam en nieuw probleem boven drijven. De ruitenwisser stopte direct nadat het relais terugklapte en bleef dus soms midden op de ruit staan. Na eerst het relais de schuld gegeven te hebben en uitgewisseld voor een originele (welke ook nog op voorraad lag) bleek het ok nu niet naar behoren te werken. Dit kan maar een ding betekenen, de vaste plus naar de motor is er niet meer.

De plaat over de achterruitenwissermotor welke met drukpennen vast zit losgehaald en gemeten of ik de vaste plus wel had. Zowel met contact af als aan was deze plus op de bruine tweepolige stekker op pen 2 gewoon aanwezig. Hierop besloten de motor uit te wisselen met een andere uit voorraad en die bleek het wel te doen. Deze andere motor er in gehangen en het werkt weer naar behoren.

Na besloten te hebben dat het veelste koud was om nog verder te gaan sleutelen alles weer netjes dichtgebouwd en de relais op hun plaats gehangen.

Mijn vader heeft de ruitenwissermotor welke van de AX afkomt open gemaakt en het bleek dat van het eindcontact de pennetjes omgebogen waren. Na deze weer op hen plek gebogen te hebben deed de ruitenwisser motor het weer zoals het hoort en nu ligt er dus weer een werkende op voorraad.

Wat er vandaag ook aan het licht gekomen is dt er vermoedelijk ooit een electrisch probleem in de AX is geweest. Het viel mij al op dat er een zekeringbakje in de AX zit welke er niet in thuis hoort (lees: is voor een phase 2 AX (BJ ’91-’97)). Alle stekkers van de zekeringbak zijn er ook ooit uitgeweest wat weer is te zien aan de rechtse stekker op de tellerbak welke helemaal achter die zekering stekkers langsloopt. En ook de relais die er in de buurt zitten zijn ooit vervangen wat ook niet helemaal klopt. Raar is het in elk geval wel…

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

87 − 84 =