Ontgrendelen Philips radio’s met beveiligingscode

Door de vele diefstallen van autoradio’s heeft Philips grofweg 3 verschillende methodes gekend om dat aantal terug te dringen.

  • Slede-radio: De gehele radio is dan makkelijk uitneembaar uit de auto.
  • Beveiligingcode (Security Code): Bij spanningsverlies (radio wordt uit de auto genomen) zal er bij de volgende keer aanzetten eerst een code ingevoegd moeten worden om de radio te ontgrendelen.
  • Uitneembaar bedieningspaneel (in de volksmond: frontje): Een klein deel van de radio wordt weggenomen en de radio zal zonder dat deel niet aangaan.

De tweede vorm uit bovenstaande lijst is het onderwerp op deze pagina.

Autoradio Paspoort

Wanneer een radio was voorzien van een beveiligingscode zat er bij nieuw een kaart (zoals op de foto hieronder te zien is op een Philips DC 511) op de radio geplakt welke door Philips werd omschreven als “Autoradio Paspoort”. Op deze kaart is naast het identificatienummer ook de benodigde code te vinden om de radio te kunnen ontgrendelen. Zonder dit paspoort zou de radio waardeloos moeten zijn omdat alleen Philips de radio dan nog zou kunnen ontgrendelen.

Ontgrendelen zonder Autoradio Paspoort

Ondanks dat het niet de bedoeling zou moeten zijn dat de radio’s met beveiligingscode te ontgrendelen zijn zonder eerder genoemd paspoort is het tegenwoordig vrij eenvoudig om dit toch voor elkaar te krijgen.

EEPROM uitlezen

Radio’s voorzien van een 24C02-EEPROM zijn een dump van te maken. Hoe dit in z’n werk gaat heb ik al eens eerder omschreven op de pagina van de Philips DC 681. Dit is een vrij gecompliceerde manier als je verder niets met elektronica hebt en je zal er spullen voor aan moeten schaffen. Echter is dit voor radio’s waarvan het identificatienummer niet bekend is de enige uitweg. Vooral in het begin van de beveiligingscode was het identificatienummer nog niet ingeslagen in de behuizing.

Beveiligingscode via (schimmige) websites opvragen

Met een zoekopdracht als “Philips Radio Decoding” zijn er via de bekende zoekmachines op internet diverse (schimmige) websites te vinden welke tegen betaling de code aan kunnen leveren.

Calculator gebruiken

Op internet zijn er diverse verwijzingen naar calculators te vinden maar alles waar ik de hand op heb weten te leggen heeft mij geen werkende codes opgeleverd. Op een bepaald moment kwam ik uit op een applicatie voor Android-apparaten welke via de Google Play Store is aan te schaffen, genaamd “RADIO CODE CALC FOR PHILIPS 1995 – 1999 – OLDTIMER“. Gezien het mogelijk is om binnen een bepaalde tijd je geld terug te krijgen wanneer een applicatie niet brengt wat je zoekt durfde ik het aan om het uit te proberen.
Ondanks dat de naam doet vermoeden dat het een calculator betreft blijkt dat maar de heft van de waarheid. Tijdens het eerste gebruik dien je een database te downloaden waarin het programma van het opgegeven identificatienummer dan de code kan opzoeken. Echter, hoe de applicatie op de achtergrond ook werkt heb ik voor diverse radio’s de code met succes kunnen achterhalen. Namelijk de radio’s uit mijn verzameling uit onderstaande lijst zijn terug te vinden.

In onderstaande afbeelding een schermafbeelding van de software met het identificatienummer en bijbehorende code zoals ook te zien is op het Radio Paspoort eerder op deze pagina.

Onderstaande radio’s hebben ook een beveiligingscode maar hier heb ik persoonlijk geen succes mee gehad met bovenstaande applicatie. De voornaamste reden is dat deze radio’s geen identificatienummer op de behuizing ingeslagen hebben.

EAROM uitlezen

Oudere radio’s zoals de Philips DC 954 hebben een oud type geheugen waar helaas bitter weinig over te vinden is. Het gebruikte EAROM-type is de General Instrument ER1400 en deze lijkt met het programma “IC-Prog Prototype Programmer” uit te lezen bij gebruik van de “ER1400 Programmer”-hardware welke zelf gebouwd zal moeten worden. Mogelijk dat ik hier in de toekomst nog een wat mee ga doen.