De meeste mechanische onderdelen hebben in een auto helaas niet het eeuwige leven en zo dus ook de verdelerkap en verdeler. deze heb ik vandaag vervangen voor een nieuwe. Deze lag gelukkig nog op de plank wegens verkeerd bestellen een paar weken geleden.
De AX liep voor de wissel in de eerste versnelling erg schokkerig en sloeg snel af nu de verdelerkap en verdeler vervangen is lijkt de AXveer rustiger te rijden en ook niet meer af te slaan.
- Het verrassingspakketje
- Met inhoud!
- En nieuwe verdelerkap en verdeler.
- En zo gaan we beginnen.
- Eerst het buisje van de warme lucht toevoer vanaf het spruitstuk verwijderen.
- De plastic schroef een kwartslag draaien.
- Carter ontluchting aan de carte zijde losmaken.
- De schroef van de grote slangeklem van het injectiehuis een stukje oplossen.
- Eerst de slangeklem oplossen en daarna het slangetje los schuiven.
- Nu kan de “paddenstoel” gelicht worden.
- Let op dat je de achterste vacuüm slang aan de rechter zijkant eerst los haalt zodat de gaskabel over het geheel heen geschoven kan worden
- Nu kunnen we bij de oude verdelerkap, verwijder nu het schroefje boven en onder. Draai deze helemaal uit de verdelerkap want deze hebben we bij de nieuwe weer nodig.
- Nu kan de kap er naast gelegd worden, let op dat je de bougiekabels nog even laat zitten.
- De verdeler kan nu verwijderd worden, rechtstandig van de as trekken.
- Zet nu een voor een de bougiekabels over op de nieuwe kap zodat er geen verdraaiing gemaakt kan worden.
- Zoals je ziet is de verdeler speciaal gevormd van binnen en als je kijkt naar de as zal je zien dat hier een inkeping inzit. in de verdeler zit een schuin blokje wat in die uitsparing moet vallen van de as.
- Zet de verdeler er op zoals deze er af kwam en draai lichtelijk totdat deze er makkelijk opschuift.
- De schroeven van de oude kap kunnen er nu weer ingedraaid worden.
- Nu de schroeven weer vast zetten aan de bobine.
- Hier zit de onderzijde van het luchtfilterhuis in, zorg dat de onderzijde van de luchtfilter hier ook goed in zit zodat er niets geforceerd wordt of kapot kan rammelen.
- Nu kan de rest weer opgebouwd worden zoals het losgehaald is. Let op dat de slangetjes weer aangesloten zitten en de slangklemmen weer aangedraaid zitten.