27 september 2012

Het was al een paar weken bekend dat deze AX dan toch definitief aan zijn einde zou komen maar vandaag kreeg ik om het nog eens te bevestigen ook een foto toegestuurd waarbij de AX in erbarmelijke toestand op een sloperij te zien is.

Na ons heeft deze AX nog 3 eigenaren gekend en helaas is de auto in een tijdsbestek van 3 jaar terug gebracht naar de staat waarin wij de AX een jaar daarvoor hadden opgehaald. Erg jammer en bijna zonde van alle moeite die er ooit ingestoken.

Onderstaand de foto om het bij deze dan ook definitief af te sluiten en een laatste traantje weg te pinken…

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

30 mei 2009

Vandaag de grote dag! De AX is naar de nieuwe eigenaar…

Vanochtend rond 9:45 uur vertrokken vanuit Wapserveen (vanaf de camping) om rond 10:45 in Emmen te zijn. Daar aangekomen kwam Bas al gauw aangelopen om z’n nieuwe auto dan eindelijk over te mogen nemen. In eerste instantie was het de bedoeling de AX in Nieuwerkerk aan den IJssel op te komen halen maar omdat we toch in Drenthe waren was langs brengen makkelijker.

Na weer even rond te auto te hebben gelopen zijn we rond 11:00 uur naar het postkantoor gereden om rond 11:10 er achter te komen dat het handig is om de papieren van de auto ook mee te nemen. Samen met Bas even terug gelopen via een sluiproute en daarna alsnog om 11:26 de AX overgeschreven en is daarmee definitief niet meer in ons bezit.

Na nog even in de tuin was te hebben gedronken rond en uur of 12:00 uur weer vertrokken en daarmee de AX dus achtergelaten bij de nieuwe eigenaar.

Door het snelle afleveren van de AX zijn er in de afgelopen dagen een aantal projecten in hoog tempo goed afgerond maar ook een aantal dingen waar gewoonweg geen tijd meer voor was helaas…
Op de AX zou een trekhaak komen maar deze blijkt niet compleet genoeg te zijn om te monteren.
Klapraampjes, nog geen rubbers aanwezig.
Roest plekje gevonden bij de tankontluchtingslang in de buurt, doordat dit te laat is opgemerkt en gepolyesterd moest worden zou dat een paar dagen in beslag nemen.
Wielen uitbalanceren, bij de APK gevraagd maar de garage is het vergeten te doen.
Poetsen, nog wel een poging gedaan maar tegen de tijd dat we in Emmen waren zat alles al weer onder de vliegen.

Hiermee eindigt het verhaal van de AX dus ook… althans voor ons. Het geluk voor ons en ook zeker voor de AX zelf is dat hij naar een echte liefhebber is gegaan en daarmee ook een lang leven beschoren is en de nieuwe eigenaar heeft ondertussen ook al een website voor de AX opgezet en die is te vinden via www.citroenax.nl

Nog wat leuke feitjes…

Sinds de keuring tot aan het afleveren is er door ons 1550 km mee gereden in 18 dagen tijd.
We hebben de AX 231 dagen in bezit gehad.
De AX is afgeleverd met een kilometerstand van 105653 km op de teller.
Het verbruik record in de afgelopen 18 dagen lag op 1 of 18,8.
De AX was bedoelt vóór onderdelen maar is nu opgeknapt mét onderdelen.

Nog een paar laatste foto’s en hopelijk kunnen we straks nog uitgebreid foto’s maken op de vele AXClub meetings die nog gaan komen……

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

28 mei 2009

Omdat er in Nederland geen dashboard klepjes te vinden zijn in het zwart zal je dus opzoek moeten gaan naar een grijze, wat dus afgelopen weekend gelukt is. Om zo’n grijze dan goed aan te laten sluiten bij de rest van het dashboard ben je genoodzaakt deze zwart te spuiten wat dus vandaag gebeurd is.

Omdat ik toch met mat zwart bezig was heb ik speciaal voor Bas (vanaf zaterdag de nieuwe eigenaar) het tankdopkapje en de grille ook maar meegenomen.

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

26 mei 2009

De meeste mechanische onderdelen hebben in een auto helaas niet het eeuwige leven en zo dus ook de verdelerkap en verdeler. deze heb ik vandaag vervangen voor een nieuwe. Deze lag gelukkig nog op de plank wegens verkeerd bestellen een paar weken geleden.

De AX liep voor de wissel in de eerste versnelling erg schokkerig en sloeg snel af nu de verdelerkap en verdeler vervangen is lijkt de AXveer rustiger te rijden en ook niet meer af te slaan.

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

25 mei 2009

Na afgelopen donderdag geconstateerd te hebben dat de ontluchtingsslang van de brandstoftank kapot moest zijn hb ik deze samen met een maat van me vervangen voor een ander exemplaar.

In eerste instantie was het een heel gepuzzel hoe de oude slang er uit zou moeten maar dit is gelukkig uiteindelijk gelukt en aftanken is weer mogelijk zoals het hoort.

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

23 mei 2009

Gisteren bleek al gauw duidelijk te zijn dat het vervangen van de koolborstels in de Dynamo niet genoeg zou zijn. Daarom zijn we met de AX richting Emmeloord gereden om aldaar de Dynamo ter plekke uit te wisselen. Met de leaseauto reedt mijn vader achter mij aan en dat was maar goed ook want met nog ongeveer 10 kilometer te gaan was de accu zo leeg dat de AX afsloeg en ook niet meer te starten was. De laatste 10 km moest de AX dus naar de sloop getrokken worden.

Bij de sloop aangekomen gelijk om een dynamo gevraagd en deze werd gepakt voor ons, even getest door een medewerker en deze bleek defect te zijn. Een tweede er bij gepakt en deze was gelukkig wel goed. Voor de deur van de sloperij ter plekke in gebouwd en hij bleek z’n werk goed te doen, laadstroom was weer aanwezig en ook de lichten knipperen niet meer.

Na deze dynamo actie terug gegaan voor nog wat onderdelen die we gisteren al zagen maar geen tijd voor hadden waardoor de AX nu voorzien is van flessenhouder beugels en een tijdelijk rode tankdop.

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

22 mei 2009

Na gisteren met Bas een proefrit van ruim 300 km te hebben gemaakt zijn er nog een 3 tal gebreken naar voren gekomen.
Koelfan kapot (losgebroken van de motor)
Dynamo niet ideaal (waarschijnlijk koolborstels aan hun einde)
Lekke brandstofslang (vulleiding de tank in)

Het koelfan probleem was gauw verholpen door een andere van een sloperij in Emmeloord te halen en de Dynamo zit een nieuwe borstelset in maar deze lijkt niet helemaal z’n werk te doen, de dynamo zelf is dus ook defect. Morgen maar weer terug naar de sloop om een andere dynamo te kopen.

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

21 mei 2009

Vroeg in de middag vanaf de camping in Wapserveen met de AX vertrokken richting Emmen om bij Bas langs te gaan om “zijn” AX voor het eerst in levende lijve te laten zien.

Na aankomst in Emmen eerst even met Bas z’n ouders gesproken en ook heeft z’n vader even een ommetje gemaakt in de AX. Hierna zijn Bas en ik samen vertrokken om rond Emmen rond te rijden en foto’s te maken.

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

18 mei 2009

Het maken van foto’s in de zon mislukte de afgelopen dagen continue dus vanavond opnieuw een poging gedaan welke dan eindelijk geslaagd is!

Bij deze, geen woorden maar foto’s…

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen

16 mei 2009

Al geruime tijd heeft de AX last van een gigantische koortslip (aldus Bas Juk) en we vonden het vandaag dus wel eens tijd om de rode bumper maar eens wit te spuiten.

Naast het spuiten van de bumper zijn ook de deurpanelen vervangen voor die met stof van de GT CHIC i.p.v. de GT en is er aan de rechterzijde een schakelaartje bijgekomen voor de binnenverlichting.

In de bumper zitten nu tijdelijk verstralers uit de YP-38-KK en de bekabeling is nu zo voorbereidt dat als er straks andere lampen in gezet worden deze zo aangesloten kunnen worden. De verstralers zijn verder zo geschakeld dat als het normale licht aan is branden de verstralers in serie (6 Volt per stuk) mee en wanneer de schakelaar ingedrukt wordt worden ze parallel geschakeld (12 Volt per stuk). Wat dus wil zeggen dat als ze in serie staan de op halve sterkte branden en dus niet verblindend zijn en bij parralel op volle sterkte en dus ideaal op onverlichte landweggetjes.

Geplaatst in Algemeen | Een reactie plaatsen