AX geschiedenis

1986 - 1998
productie: 2.425.138

De AX werd op de Salon van Parijs in 1986 getoond als opvolger van de Visa. Hieraan voorafgaand was er vijf jaar onderzoek geweest om de zuinigste wagen in zijn klasse te ontwikkelen, het ECO 2000 project.

Het ECO 2000 was een in 1980 opgestart project, gefinancieerd door de Franse overheid, om een tweeliter (2 liter brandstof op 100 km) auto te ontwikkelen. Veel van de lessen van het ECO 2000 project werden in de AX gestopt, zoals laag gewicht en aerodynamische details. De AX had een Cw-waarde van 0,31, wat extreem laag is voor een kleine wagen, waardoor de 1.0 liter motor minder dan 4 liter/100 km nodig had bij een constante snelheid van 90 km/h. Ook met de kleine dieselmotoren van 1.4 en 1.5 liter die later beschikbaar kwamen, kon de AX gemiddeld 5 liter/100 km rijden. En met 90 km/h was het verbruik 3.6 liter/100 km.

Aanvankelijk wilde Citroën een monovolume model (motor, cabine en koffer zijn een geheel) uitproberen, maar dit bleek niet geslaagd. Net als bij de BX, was ook Bertone weer betrokken in het ontwerpproces. De AX was een opvallend wagentje met een voor zijn klasse ruim interieur en prima wegligging en vering.

Vanaf het begin was de AX leverbaar met 1.0, 1.1 en 1.4 benzinemotoren in driedeursversie. Vrij snel kwam er een AX Sport, met 1.3 liter benzinemotor met dubbele carburateurs, 95 pk en een topsnelheid van 185 km/h.
In 1987 kwam de vijfdeursversie op de markt. Er kwam nog een sportieve AX, de AX GT, met 1.4 motor met 85 pk. In 1988 kwam de kleine dieselmotor in de vorm van een 1.4 op de markt. In 1989 kwam er een nieuwe injectiemotor voor de GT, het vermogen was 74 pk.

In 1990 werd de AX gereviseerd; een nieuwe voor- en achterkant, compleet nieuw dashboard en een mooiere (minder kunststof) afwerking van de deuren. In 1992 werd de AX Sport vervangen door de AX GTi met een 1.4 motor met 93 pk en een top van 190 km/h. In 1995 werd de 1.4 dieselmotor vervangen door een exemplaar van 1.5 liter.

In 1998 kwam er een einde aan de productie van de AX, hoewel hij nog steeds in Maleisië gebouwd wordt als de Proton Tiara.

Met dank aan Joost de Ruiter

AX Club member

Dit is een Proton Tiara
En dit is een Citroen AX