2006_01_21

Vandaag het grote probleem van een defect raammechaniek van de rechter voorportier aangepakt.

Eerst het raam vastgeplakt, geleerd van Ed China (Wheeler Dealers).

En dit kwam uit de deur. Het hoopje roest was een u-profiel en had samen met het rubber aan de onderzijde van het raam gezeten en hoort vast te zitten met de twee boutjes aan het door de kabel bediende kunststof glijplaatje.

Op de sloop maar even een donor opgezocht, mechanisme gedemonteeerd en uitgeprobeerd of de strip onderaan het raam er af te krijgen was en of het daarna ook weer te monteren was, ook niet onbelangrijk natuurlijk. Als leerschool is zo’n sloop eigenlijk best wel handig.

Na het opknappen van het u-profiel kwam een volgend probleem waar precies moet het u-profiel op de ruit geklemd worden? Niet opgemeten bij het demonteren van de donor auto, meestal neem je ook geen rolmaat mee naar een sloop.

Om de ruit er uit te krijgen (ik bedoel wel heel) het volgende:

  • raam zo ver mogelijk naar beneden laten zakken
  • spiegel demonteren
  • aan de binnenzijde onderste raamrubber verwijderen
  • rest van het rubber verwijderen beginnen onderin de hoek bij de spiegel
  • daarna de ruit voorzichtig aan de bovenzijde uitnemen
  • Monteren kan weer in omgekeerde volgorde.

    Dan het mechanisme maar even tijdelijk monteren.

    En opmeten, moet zijn 46cm buitenzijde bevestigingsplaatje tot glijrail aan de deurscharnier zijde.

    En toen op de juiste maat op de ruit gezet, en het u-profiel voorzichtig met een waterpomptang vast geknepen.

    En toen de ruit in de deur laten zakken en alles paste weer zoals je ziet.

    Nog even de raamrubbers monteren.

    Raamrubbers zijn weer gemonteerd, nu nog de spiegel en de binnenbekleding van de deur.

    Deurpaneel zit er op, nu nog even de speakers monteren.

    De bestaande speakerroosters waren van origineel citroën pvc, op de sloop gelijk maar uit een type 2 de roosters en speakers meegenomen.

    De laatste handelingen het monteren van de spiegel bediening, zoals te zien zitten de speakers ook al op z’n plaats.

    Oh ja ook nog even de gekraakte hoedenplank steun gerestaureerd, met behulp van BISON hard plastic lijm een paar lijmklemmen en een stuk VD-draad.

    Wel kaal zo!

    Aan het opbouwen

    Nog even de hoedenplank er in.

    Hoedenplank zit er in en klaar is … eh …  Henk.